-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31837 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ظرفيت بهشت چقدر است؟ آيا همه انسان ها در آن جاي مي گيرند؟

در پاسخ به سؤال شما دوست خوب عرض مي شود كه تا كسي وارد جهان آخرت و بهشت يا دوزخ آن نشود نمي تواند حقيقت آنجا را به خوبي درك كند، اما همانطور كه مي دانيد در توصيف بهشت گفته شده : بهشت مهمانسرايي است كه خدساوند قادر حكيم، بينا، آگاه و مهربان براي بندگان مطيع خود ايجاد نموده و معلوم است كه هر اندازه ميزبان از نظر قدرت جود وكرم و عظمت و سلطنت مهمتر و بزرگتر باشد پذيرائي او و مهمانسرايش بزرگتر و با شكوهتر خواهد بود. بنابراين بايد ديد كه چه مهمانسرائي خواهد شد و چگونه پذيرائي خواهد گرديد و چه افرادي خدمت خواهند نمود و خوشنودي در آن تا چه حد تصور خواهد شد. 1 و لذا خداوند در قرآن كريم انسان ها را به سبقت گرفتن از يكديگر براي رسيدن به چنين جايگاه پر نعمتي دعوت كرده و مي فرمايد : سابقوا الي مغفره من ربكم و جنه عرضها كعرض السماء والارض اعدت للذين آمنوا بالله و رسوله. يعني : پيشي گيريد به مغفرت الهي و همچنين سبقت جوئيد به بهشتي كه عرض آن مانند عرض آسمان و زمين است و براي كساني آماده شده كه به خداوند و پيامبران او ايمان آورده اند.2

كه در اين آيه وسعت بهشت بسيار عظيم و به اندازه عرض آسمان و زمين است و چون آسمان و زمين وسيع ترين پديدة خلقت مادي هستند بهشت به آن تشبيه شده است و الا براي حقيقت بهشت و جهنم نيست. در اين شخص است كه هر اندازه مهمانسرا بزرگتر باشد شكوه و جلال آن بيشتر جلوه مي كند و در روايتي ديگر امام صادق(مي فرمايند : منزل كوچكترين افراد بهشتي به قدري وسيع است كه اگر تمام انسان ها و جن در آن وارد شوند مي تواند همة آنها را در خود جاي دهد واز جهت غذا و نوشيدني قادر است از تمام آنان پذيرايي كند بدون آنكه دچار نقص و كمبود گردد. 3

و باز از رسول اكرم( روايت شده است كه: بشهت صد درجه دارد واگر همه عالميان در يكي از آن درجات گرد آيند در آن جا مي گيرند. 4 البته بعضي خيال مي كنند اين وسعت به چه درد مي خورد اگر ما را در گوشه اي از بهشت جا بدهند كافي است،



ولي نبايد فراموش كنيم هنگاميكه در شكم مادر بوديم اگر از ما سؤال مي شد در دنيا چقدر جا لازم داريد مي گفتيم : كمي از اين جايي كه هستيم بزرگتر و روشنتر است خوب است ولي وقتي كه به دنيا آمديم مي بينيم خانه هاي معمولي ما را قانع نمي كند؛ كساني كه هنوز كساني كه خانه ندارند و مستأجرند با خود مي گويند : اگر ما يك يك منزل كوچكي از خودمان داشتيم چقدر خوب بود وحتماً راضي مي شويم ولي وقتي كه منزلي تهيه مي كنند باز ناراضي هستند و جاي بهتري مي خواهند و بالاخره كار انسان به جايي مي رسد كه حتي كره زمين براي او تنگ بوده و به فكر تسخير كرات آسماني است.

عالم قيامت هم با دنيا فرقهاي زيادي دارد، كاميابي ها، خواسته ها وتمايلات انسان در آخرت چندين برابر دنيا است و لذا خواهان جاي وسيع و نعمتهاي بي شمار است. و از اين گذشته همانطور كه گفتيم هر جا را مناسب با خودش ميسنجند و خداي بزرگ براي روز بزرگ بايد پاداش بزرگ بدهد. 5

البته اين نكته نيز قابل تأمل است كه حد و مرز بهشت و جهنم بستگي به همت هر فرد دارد زيرا بهشت و جهنم باطن اعمال انسان ها است هر كس طالب بهشت بزرگ است بايد همتش عالي تر باشد.

دوست عزيز و گرامي! دانستن و سعت و محدودة بهشت ربطي به ورود به آن ندارد پس بهتر است فكرو انديشه خود را از اين امور باز داريم و به چگونه عبادت كردن بيانديشيم و فهم وسعت بهشت را به آن دنيا واگذار كنيم.

رزقنا الله و اياكم انشاءالله





1.

2. مناظره پدر و فرزند،سيد حسين شيخ الاسلامي توسيركاني،ص129

3. سوره حديد/21

4. تفسير قمي،ج2،ص82

5. جامع الاصول ابن اثير،ج11،ص138

معاد،محسن قرائتي،ص403-402

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.